Ο τρόπος με τον οποίο εκτελεί η ΕΚΤ τη νομισματική πολιτική της (ιδιαίτερα μετά την πιστωτική κρίση του 2008) είναι σχετικά απλός. Εκτελεί βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες πράξεις παροχής ρευστότητας (MRO και LTRO) μέσω secured loans με full allotment και συγκεκριμένο επιτόκιο το οποίο καθορίζει αυτή (άμεσα στα MRO και έμμεσα στα LTRO ώς το επιτόκιο των MRO κατά τη διάρκεια ζωής τους). Εφόσον οι τράπεζες διαθέτουν κατάλληλο collateral μπορούν να δανειστούν όση ρευστότητα επιθυμούν. Καθώς το κόστος χρήματος στην αγορά καθορίζεται μέσω των πράξεων ρευστότητας της ΕΚΤ, αυτό διαμορφώνει μέσω arbitrage τα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα επιτόκια στην αγορά χρήματος (unsecured διατραπεζικά δάνεια και secured αγορά repo) εφόσον οι τράπεζες δανείζουν η μία την άλλη. Τα standing facilities της ΕΚΤ αξιοποιούνται προκειμένου να δημιουργούν ένα διάδρομο στη δυνατή διακύμανση των διατραπεζικών επιτοκίων. Η διευκόλυνση καταθέσεων καθορίζει το πάτωμα (καθώς καμία τράπεζα δε θα δανείσει με επιτόκιο χαμηλότερο του deposit facility) και η οριακή χρηματοδότηση το ταβάνι (καθώς καμία τράπεζα δε θα δανειστεί με μεγαλύτερο επιτόκιο απο την αγορά εφόσον η πρόσβαση στο discount window δε συνεπάγεται στίγμα).
Τον τελευταίο καιρό αυτό το κανάλι μετάδοσης της νομισματικής πολιτικής έχει υποστεί σημαντικές ζημιές κατά τη γνώμη μου.
Κατ’ αρχήν είναι σαφές ότι η ΕΚΤ διαμορφώνει την πολιτική επιτοκίων της με βάση ένα και μόνο mandate (τη σταθερότητα των τιμών με μέση τιμή πληθωρισμού γύρω στο 2%), αξιοποιώντας τα στοιχεία τιμών για ολόκληρη την Ευρωζώνη. Μία τέτοια πολιτική έχει το πρόβλημα ότι απαιτεί ουσιαστικά να μην υπάρχουν ασυμμετρικά οικονομικά σοκ και ζήτηση σε μέρη της νομισματικής ένωσης. Στο σημερινό περιβάλλον είναι αρκετά σαφές ότι ο πυρήνας και η περιφέρεια της Ευρωζώνης βρίσκονται σε πολύ διαφορετικές φάσεις του οικονομικού κύκλου, με την περιφέρεια σε ύφεση/depression με υψηλή ανεργία και ενδείξεις αποπληθωρισμού ενώ ο πυρήνας βρίσκεται ακόμα σε σχετική οικονομική ανάπτυξη με πληθωριστικές πιέσεις (λόγω κυρίως των υψηλών τιμών ενέργειας και τροφίμων).
Σε πρόσφατη μελέτη της Fed, έγινε σαφές ότι, με βάση το Taylor rule, το επιτόκιο της ΕΚΤ δείχνει να καθορίζεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό με βάση τις ανάγκες του πυρήνα (στον οποίο η μελέτη της Fed είχε προσθέσει την Ιταλία), παρά της περιφέρειας. Μάλιστα, το τρέχον επιτόκιο που προέκυπτε απο τον κανόνα ήταν ξεκάθαρα αρνητικό για τη δεύτερη περίπτωση:
Στην περίπτωση της Ελλάδας, ακόμα και αν χρησιμοποιήσουμε τα στοιχεία του ΟΟΣΑ (που προβλέπουν structural unemployment ίσο με 11,8%), τα τελευταία στοιχεία ανεργίας και πληθωρισμού (20,9% και 2,3%) καταλήγουν σε ένα taylor rule target rate περίπου -4,7%.
Απο εκεί και πέρα, το πολύ υψηλό ρίσκο των περιφερειακών οικονομιών και η χαμηλή τιμή του ενεργητικού των τραπεζών τους (κρατικά ομόλογα, ιδιωτικά δάνεια κτλ) έχει σημαντικά αποτελέσματα στο effective rate με το οποίο δανείζονται. Οι τράπεζες αυτές (ιδιαίτερα αν περιοριστούμε σε Ελλάδα, Πορτογαλία, Ιρλανδία) είναι ουσιαστικά αποκομμένες απο τη διατραπεζική αγορά) και αξιοποιούν την ΕΚΤ ώς δανειστή τελευταίας ευκαιρίας. Στην περίπτωση της Ελλάδας (ώς ένα βαθμό και στην Ιρλανδία) ο δανεισμός είναι δυνατός μόνο απο την ΤτΕ μέσω ELA στον οποίο το επιτόκιο είναι πιθανότατα 3,75% ενώ στις υπόλοιπες χώρες έχουμε μία μικρή ή μεγαλυτέρη αξιοποίηση των πράξεων χρηματοδότησης της ΕΚΤ, ιδιαίτερα των μακροπρόθεσμων LTRO. Καθώς όμως χρησιμοποιείται ενεργητικό χαμηλής ποιότητας ώς collateral (πχ credit claims χαμηλής εξασφάλισης), το effective lending rate (αν κάποιος λάβει υπόψη του τα haircuts και το market value σε σχέση με την ονομαστική αξία του ενεργητικού) είναι αρκετά υψηλό. Για παράδειγμα τα haircuts στα credit claims ξεκινούν απο 40% και φτάνουν μέχρι και 85%, ενώ στοιχεία ενεργητικού όπως τα ΟΕΔ έχουν ούτως ή άλλως πολύ χαμηλή αξία. Έτσι το πραγματικό επιτόκιο δανεισμού σε πολλές περιπτώσεις φτάνει το 1,5 -2% και παραπάνω, ενώ στην περίπτωση των Ελληνικών τραπεζών φλερτάρει με μεγέθη κοντά στο 5%, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη μας και το capital cost μεγάλου μέρους του collateral αυτού.
Η (υψηλού κόστους) ρευστότητα αυτή, δυστυχώς χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο προκειμένου να αποπληρωθούν υποχρεώσεις προς τις τράπεζες του πυρήνα, με συνέπεια οι τελευταίες να συσσωρεύουν εξαιρετικά μεγάλα ποσά στους λογαριασμούς bank reserves για τα οποία δε χρειάζεται να πληρώνουν τόκο (πληρώνεται απο τις περιφερειακές τράπεζες που αντλούν τη ρευστότητα απο την ΕΚΤ). Έτσι, η Bundesbank (πηγές [1] και [2]) έχει καταλήξει να διατηρεί ένα θετικό υπόλοιπο ύψους 500 δις € με το Target2, ουσιαστικά να μην εκτελεί MRO ενώ τα LTRO είχαν να κάνουν περισσότερο με τους πολύ ευνοϊκούς όρους του 3Y-LTRO για ορισμένες απο τις μικρές τράπεζες της Γερμανίας. Οι Γερμανικές τράπεζες συγκεντρώνουν ρευστότητα στος τραπεζικούς λογαριασμούς τους, την οποία δύσκολα δανείζουν αλλά διατηρούν στο deposit facility και στο εβδομαδιαίο term deposit του SMP (στο οποίο τα επιτόκια καταθέσεων έχουν πλέον πέσει στα επίπεδα του deposit facility και οι προσφορές είναι σταθερά πολύ πάνω απο 300 δις € τη στιγμή που το χαρτοφυλάκιο του SMP είναι 220 δις €). Όταν τη δανείζουν, πιθανότατα αυτό γίνεται προς τράπεζες του πυρήνα, με αποτέλεσμα το διατραπεζικό επιτόκιο (EONIA) να έχει διαμορφωθεί σε επίπεδα κοντά στο 0,37% όταν ο στόχος της ΕΚΤ είναι για επιτόκιο 1%.
Ένας ακόμα (πιθανός) λόγος για την μείωση του EONIA είναι το γεγονός ότι πλέον μόνο περίπου 30 δις € ρευστότητας έχουν δοθεί μέσω MRO ενώ άνω του 1 τρις € έχουν χρηματοδοτηθεί μέσω των τριετών LTRO (και τα υπόλοιπα μέσω άλλων μακροπρόθεσμων LTRO). Καθώς η πληρωμή του επιτοκίου των πράξεων ρευστότητας της ΕΚΤ γίνεται στη λήξη τους, η πολύ μικρή συμμετοχή των MRO στη συνολική ρευστότητα του συστήματος επιτρέπει ένα ‘averaging’ στο διατραπεζικό επιτόκιο. Οι τράπεζες που έχουν πρόσβαση σε διατραπεζικό δανεισμό μπορούν να εκμεταλλευτούν τη ρευστότητα που κυκλοφορεί στο σύστημα και την απουσία πιεστικών αναγκών των πιστωτών για πληρωμή τόκου στις πράξεις ρευστότητας ώστε να επιτύχουν πολύ χαμηλά επιτόκια.
Εξέλιξη υπολοίπων λογαριασμών Target2
Πηγή εικόνας
Έτσι καταλήγουμε να έχουμε μία σαφέστατα επεκτατική νομισματική πολιτική στον πυρήνα, με υπερβάλλουσα ρευστότητα και πολύ χαμηλά επιτόκια δανεισμού ενώ στις χώρες της περιφέρειας τα effective επιτόκια δανεισμού είναι εξαιρετικά υψηλά, η πρόσβαση σε δανεισμό γίνεται ουσιαστικά μόνο ΕΚΤ και έχουμε μία σαφέστατη διαδικασία απομόχλευσης παρότι η έξοδος καταθέσεων και επενδυτών οδηγεί σε συσσώρευση υποχρεώσεων προς το Ευρωσύστημα. Καθώς μάλιστα το Taylor rule δείχνει ότι τα ονομαστικά επιτόκια θα έπρεπε να είναι αρνητικά στην περιφέρεια έχουμε συνέχιση και εμβάθυνση της ύφεσης, ενώ στον πυρήνα, η χαλαρή νομισματική πολιτική, πιθανώς να ευνοήσει πληθωριστικές πιέσεις (αναλόγως και με την κατεύθυνση των διεθνών τιμών καυσίμων) με πιθανή συνέπεια την επάνοδο των ‘Γερμανικών γερακιών’ και προτάσεων για αύξηση επιτοκίων απο την ΕΚΤ.
Συνολικά πάντως, το υψηλό ρίσκο του περιφερειακού τραπεζικού συστήματος και οι χαμηλές τιμές του ενεργητικού του, ευνοούν την έξοδο της ρευστότητας προς τον πυρήνα και το υψηλό κόστος δανεισμού για τον ιδιωτικό τομέα των PIIGS, λειτουργώντας υπέρ της συνέχισης της κρίσης ρευστότητας και ζήτησης.
6 Σχόλια
Comments feed for this article
2 Μαρτίου, 2012 στις 18:05
Mindkaiser
Αν δεχτούμε το επιχείρημα, δύο λύσεις προκρίνονται άμεσα ως ρεαλιστικές:
1) Διαχωρισμός της Ευρωζώνης σε οικονομικές ομάδες δύο ταχυτήτων με διαφορετική νομισματική πολιτική
2) Προώθηση της λογικής της ενιαίας αγοράς ώστε, όπως αναφέρει και ο Nechio, να λειτουργήσουν εξισορροπητικά παράγοντες όπως η αυξημένη κινητικότητα στην αγορά εργασίας και μια ενιαία δημοσιονομική πολιτική.
Για διαφορετικούς λόγους, καμία λύση δε μου φαίνεται εφαρμόσιμη. Οπότε; Κατάρρευση της Ευρωζώνης; Πιθανόν…
2 Μαρτίου, 2012 στις 18:17
Voskoulini@hotmail.com
Θα ελεγα οτι εκτος απο καταρρευση της Ευρωζωνης πιο πιθανο ειναι το πρωτο σεναριο αν και θα εχει τεραστιο κοστος για το γερμανικο και το γαλλικο καπιταλισμο…
Welcome to 2-speed europe..
Υπαρχει βεβαια και το σεναριο των μπλε και κοκκινων ευρωομολογων με το να δημιουργηθει εννιαια δημοσιονομικη πολιτικη και το 60% των χρεων να περασουν στην εθνικη ευθυνη και τα υπολοιπα να περικοπουν…(σχεδιο Βρυξελλων αν δεν κανω λαθος) δεν ξερω τι να πιστεψω πια..Κραταω την ανασα μου για το SPD το οποιο ειναι υπερ των ευρωομολογων(δεν ξερω σε ποια βαση τα εννοουν).
2 Μαρτίου, 2012 στις 18:43
kkalev
Πραγματικά είναι δύσκολο να κάνεις προβλέψεις με αυτούς τους πολιτικούς. Σήμερα η τρελή πορεία συνεχίστηκε με την υπογραφή του δημοσιονομικού συμφώνου.
Σε ότι αφορά την ενιαία αγορά, το labor mobility στην Ευρώπη είναι πραγματικά ελάχιστο:
«Therefore, the share of cross-border mobility of working age residents in the EU was only 0.14% of the working age population, which is the same for both the old and the new Member States.»
Click to access 2008_02_labour.pdf
Οπότε έχουμε ισχυρό ευρώ, ελάχιστη κινητικότητα εργατικού δυναμικού, περιοριστική νομισματική πολιτική στην περιφέρεια και ένα δημοσιονομικό σύμφωνο να δένει ακόμα περισσότερο τις κυβερνήσεις.
Η μόνη πηγή ζήτησης για την Ευρώπη είναι ο αναπτυσσόμενος κόσμος, ο οποίος όμως όσο περισσότερο αυξάνει τη ζήτηση του, τόσο εντείνει τις πληθωριστικές πιέσεις λόγω ενέργειας/τροφίμων (οι οποίες θα οδηγήσουν σε αύξηση επιτοκίων απο την ΕΚΤ).
Μερικές φορές ανακαλύπτεις πόσο δίκιο έχουν αυτοί που λένε ότι η ιστορία έχει την ικανότητα να κάνει κύκλους.
3 Μαρτίου, 2012 στις 12:50
Nikos
Κώστα Καλημέρα
Σχετικά με την πρόσφατη παροχή ρευστότητας της ΕΚΤ προς τις τράπεζες όπως αναφέρεις στο άρθρο (ομολογω οτι δεν μπορω να παρακολουθησω όλους τους τεχνικούς όρους!!) μπορεις να εξηγήσεις πρακτικά με βάση την εμπειρία σου πως συνδέεται αυτη η ρευστότητα με την εξυπηρέτηση του χρέους των αλλων προβληματικών χωρών της Ευρωζώνης? Πιστευω θα ειχε μεγάλο ενδιαφέρον!
Για παράδειγμα θα ήθελα να γράψεις πως γίνεται αυτην την στιγμή πρακτικά η εξυπηρέτηση του χρέους πχ στην Ιταλία…Απο την στιγμή που ειναι πολύ προβληματικός ο δανεισμός τους απο τις αγορές λόγω των spreads, δεν βρίσκονται σε μηχανισμό στήριξης, δεν σκέφτονται (τουλάχιστον ακόμα…) στάση πληρωμών, πως καταβάλλουν τα χρεωλύσια που ειναι και υπερπολλαπλάσια σε σχέση με τα δικά μας ?
3 Μαρτίου, 2012 στις 13:04
kkalev
Καλημέρα, είχα γράψει ένα άρθρο πριν μερικές μέρες πάνω στο carry trade. Γενικά, με εξαίρεση τους Έλληνες δημοσιογράφους που όλα τους είναι προφανή, οι περισσότεροι ακόμα ψάχνονται σχετικά για το λόγο της μεγάλης πτώσης των spreads μετά τα LTRO. Τα τελευταία είχαν περισσότερο να κάνουν με χρηματοδότηση των λήξεων τραπεζικών χρεών μέσα στο 2012 παρά με έμμεση χρηματοδότηση κρατών.
Η εξυπηρέτηση του χρέους γίνεται απο τις αγορές. Όσο πιο μεγάλη είναι η ζήτηση για κυβερνητικό χρέος (στην πρωτογενή και δευτερογενή αγορά) και ισχυρή η πεποίθηση ότι στη λήξη το rollover θα είναι επιτυχές, τόσο πιο εύκολη είναι η εξυπηρέτηση του. Από πού ακριβώς έχει προέλθει η επιπλέον ζήτηση, ιδιαίτερα για Ιταλικά ομόλογα είναι κάτι που νομίζω ότι οι περισσότεροι ακόμα το ψάχνουμε, αν και είμαι σίγουρος ότι οι primary dealers στην Ιταλία θα το ξέρουν.
7 Σεπτεμβρίου, 2012 στις 01:31
greekjammer
Στην περίπτωση των εντόκων που πούλησε η κυβέρνηση στις 16/8 αν έχεις χρόνο ρίξε μια ματία σε μια δική μου ανάλυση για κριτική και σχόλιασμό. Σ’ευχαριστώ.
http://greekjammer.wordpress.com/2012/09/06/τυπώθηκε-ή-όχι-χρήμα-στις-14-αυγούστου-μ/